zaterdag 7 november 2020

Familieleven

Gelezen: De mooiste dag door Stevo Akkerman. Ik was een van die mensen die van de week naar de bibliotheek snelde toen bekend werd dat die twee weken dicht zou gaan. Even snel een noodrantsoen halen. Want als je dan toch thuis op de bank doorbrengt, dan is een stapel boeken wel zo fijn. Ik pak altijd boeken van de tafel ‘Nieuw’, die is overzichtelijk. 

Stevo Akkerman ken ik een beetje als Trouw-columnist, maar ik lees de krant maar oppervlakkig en veel sla ik over. Dat hij ook romans schrijft was mij niet bekend. Hij schrijft geloof ik veel over gezins- en familieleven. 

Hier is het verhaal van een dertigjarige vrouw Thérèse die een baby krijgt en de bevalling gaat alles behalve voorspoedig. Eigenlijk gaat niets voorspoedig. Haar man Wilco werkt op een HRM-afdeling van een bank en moet de hele dag mensen ontslaan. Thérèse is heel close met haar moeder Agnes, zij komen voortdurend bij elkaar over de vloer. Agnes verdwijnt op de avond dat de bevalling begint. Zoek. Thérèse heeft een zusje Floor met wie het minder voorspoedig gaat. Zij is op haar dertiende aangerand door haar muziekleraar en toen ze het thuis wilde vertellen werd ze afgewimpeld. Hun vader Jacob is helemaal in zijn hobby fotografie en dia’s. We volgen al deze personages, allemaal komen ze aan het woord, en het perspectief wordt er niet eenvoudiger op. Goed geschreven, veel mensenkennis.

Groen Links-fractieleider Jesse Klaver had afgelopen donderdag een motie ingediend om de bibliotheken weer open te krijgen, en er is daarna wel iets gaan schuiven in de zin dat bibliotheken creatieve oplossingen mogen verzinnen, maar open zijn ze nog niet.

Geen opmerkingen: