maandag 12 december 2022

Van slangen en engelen

‘Je blogt ineens niet meer’, zei Zus3 afgelopen zaterdag, ‘is er wat aan de hand?’ Ja, er was wat aan de hand. Dit lange rit van MeckPom naar huis was op zich best voorspoedig gegaan, ondanks sneeuw, ongeveegde binnenwegen, mist, files, maar hij eindige volkomen bizar en levensgevaarlijk. Hoewel ik er nog ben en het achteraf dus meegevallen is. Na de WK-wedstrijd Nederland-Argentinië vrijdagavond heb ik ongeveer het hele weekend liggen slapen. Heel onrustig. Bijkomen.

Vrijdagavond, ik was bijna thuis, het was half vijf en donker en drukke avondspits, en midden op de stervensdrukke rotonde van de Zuilense Ring en de Franciscusdreef hield de auto ermee op. Daar stond ik, midden op de rotonde met stoplichten, met van alle kanten optrekkend verkeer. De auto deed niets meer. Ik hoopte nog op een koene ridder die me zou redden, maar nee. Met de moed der wanhoop draaide ik nog maar eens aan de sleutel en ineens startte hij weer en kon ik een paar meter rijden waarna alles weer stilstond. En een benzinegeur! Wat moest ik doen? Zou de auto ontploffen als ik nog een keer startte?

Op de een of andere manier lukte het nog twee keer om de motor te starten en een paar meter vooruit te komen. Aan het begin van de Franciscusdreef is een stopplaats met een infobord/stadsplattegrond, daar kreeg ik de auto naar toe. Tussen het ongeduldige verkeer door. Toen stond ik soort van veilig. Wat nu? Eerst Bobby bellen of eerst de Wegenwacht? 

Op die stopplaats stond echter ook een wegsleepauto. Twee Marokkaanse mannen waren er bezig. Ze kwamen naar me toe. ‘Wat is er? Doe de motorkap eens open?’ Ze constateerden: ‘Uw benzineslang is losgeschoten. Maar dat is helemaal geen benzineslang, dat is een waterslang.’ Dus die Mazda-dealer in Güstrow heeft er een flutslang op gezet. Ze kortten het slangetje een stukje in en zetten het weer vast. Ze vertelden dat ze automonteurs waren, van een garage aan de Tractieweg, ook in Zuilen. ‘Zo komt u wel weer thuis’, zeiden ze. Het was nog 1 kilometer. En toen waren ze weg. En ik reed naar huis, het hart klopte in mijn keel. Wie kan ik na vier keer niet adequate benzineslang-reparatie nog vertrouwen? Wie waren deze mannen? Engelen? Ik kwam thuis en al gauw stonk de hele parkeerplaats achter ons huis naar benzine.

Bobby heeft inmiddels uitputtend onderzoek gedaan naar benzineslangen in auto’s en in het bijzonder voor de Mazda6. Blijkbaar staat er hoge druk op deze slang en kunnen gewone slangen dat niet aan. Het was een van de eerste injectiemotoren van Mazda, 2012, misschien staat er extra druk op zo’n pomp? 

Vanmorgen gaan we samen naar de garage, ik om mijn belevenissen te vertellen en Bobby om zijn bevindingen tegen Dirk aan te houden. Dirk zegt dat hij dit nog nooit meegemaakt heeft, dat een gewone benzineslang altijd voldoet. Hij gaat er achteraan. Hij gaat het oplossen. Er is altijd een oplossing, zegt hij.

Geen opmerkingen: