zondag 30 maart 2008

Wij van Reiki adviseren Reiki, ofwel: Vespa in therapie (4)

Het heeft even geduurd, maar daar is ze weer: Sonja in de mail. Vanmorgen heeft ze Vespa behandeld: ze heeft zowel reiki gedaan als haar mijn vragen gesteld.

Is er iets voor Vespa veranderd en zo ja wat dan? Sonja: 'Vespa heeft het idee dat er naar haar geluisterd wordt en dat vindt ze heel prettig. Ze voelt zich beter begrepen. Het is ook rustiger in huis geworden en Vespa voelt zich ook meer verbonden met jou. Vespa zegt dat ze zelf het idee heeft dat ze meer naar je toe trekt. Vespa kan nu rustiger slapen.'

Heeft Vespa nog wensen? Sonja: 'Ik heb dit consult gelijk na de reiki gedaan en het antwoord was dat ze meer reiki wilde. Ik had zelf ook het gevoel dat het nog niet genoeg was. Een herhaal behandeling zou voor Vespa ook zeker prettig zijn. Maar omdat ik snap dat er ook kosten aan zitten heb ik Vespa als hulpje geleerd zichzelf een healing te geven, vergelijkbaar met reiki alleen minder sterk. En ik heb haar geleerd hoe ze zich kan afsluiten voor prikkels.'

Wat zou Vespa ervan vinden als er nog een poes bijkwam? Sonja: 'Vespa is hier heel sceptisch over. Toen ik haar vertelde dat het goed voor haar zou zijn om zich met iets anders bezig te houden dan de spanningen die rondhangen in het huis stond ze open voor meer informatie. Ik heb haar gezegd dat een kitten bijvoorbeeld helemaal door haar opgevoed zou kunnen worden, dan kon ze gelijk leren aan de kitten wat ze wel en niet wilde in huis etc. Vespa gaf aan dat dat misschien wel wat zou zijn, ja. Ze ging er verder over nadenken.'

Waarom likt Vespa steeds aan foto’s, boeken, wc-papier? Is dit treitergedrag? Sonja: 'Vespa vindt het likken lekker en door het monotone van het likken kan Vespa zich afsluiten (net als het heen en weer wiegen bij mensen met een autistische spectrum stoornis) voor de wereld om zich heen. Mijn vraag aan jou is of Vespa dit gedrag juist vertoont als jij gespannen of zorgelijk bent? Misschien dat het daarom ook extra irritant is omdat jij al overprikkeld bent.'

Vraag van Hani501: Zijn er naast Felix-voer nog andere dingen die Vespa zou willen eten? Sonja: 'Vespa wil graag een vogeltje om uit te pluizen of een vis mét staart (afschuwelijk genoeg weet ik dat er ingevroren kuikens bestaan, misschien is dat wat). Banaan wil ze ook weleens likken, en dan geen plakjes maar een hele. Kattengras is iets wat ik haar voorstel en waar ze wel geïnteresseerd in is. Als ik een gekookte vis bij voorbeeld een kabeljauw moot voorstel is ze ook enthousiast. Verder komt ze zelf met appelsap en ik denk dat als je dit met water aanmaakt dat dat niet schadelijk zou kunnen zijn. Ik stel kattenmelk voor en dat lijkt haar ook wel wat.'

Wat heeft Vespa nu nog nodig? Sonja: 'Ik denk dat Vespa baat heeft bij een Bach-combinatie van a. bescherming tegen invloeden en veranderingen van buitenaf, b. voor teruggetrokken dieren die trots of afstandelijk kunnen lijken, c. een mengsel van remedies dat wordt gebruikt om de onmiddellijke gevolgen van crisis, noodsituaties, zenuwcrisis etc. aan te pakken, d. en dan eventueel ook nog eentje die werkt bij voortdurende zich herhalende zorgelijke gedachten.'

Ik geloof dat hiermede de verhaallijn 'Vespa in therapie' nu maar eens afgelopen moet zijn.

Wat hieraan vooraf ging:

Geen opmerkingen: