vrijdag 20 juni 2008

Buddha of Suburbia

Sinds ik weer naar het werk ga, alweer twee weken, schicht ik 's morgens voor ik afsla van de Van Hallstraat het Westerpark in, langs bijgaand giga gouden beeld, dat mij op de een of andere manier associaties geeft de hedendaagse iPod-adept. Even verderop staat even ook nog eens een knalroze opblaaspaleis. Wat is dit allemaal? Maar ja, 's morgens met haast náár het werk en 's middags met haast terug naar de stad omdat ik graag naar Vespa wil. Als je het wilt weten, Lucie Theodora, moet je echt even afstappen!

Zo gezegd, zo gedaan. Het beeld staat daar in het kader van de tentoonstelling ‘Homo urbanus – homo sapiens?’, een internationaal outdoor project van jonge, getalenteerde kunstenaars uit Riga (Letland) en platform voor nieuwe uitwisselingen op het gebied van cultuur, marketing, city branding en andere activiteiten tussen Riga en Amsterdam.

Nergens op internet is informatie over de deelnemende kunstenaars en dus over dit beeld te vinden. Gelukkig had ik mijn camera bij me en kan ik nu overtikken. Het beeld heet The Buddha of Suburbia en is gemaakt door Kirils Pantelejevs (1969), kunstenaar te Riga (Letland).

Begeleidende tekst: 'The idea of the sculpture comes from the novel by Hanif Kureishi The Buddha of Suburbia that symbolises peace, harmony, tolerance and brightness. Buddhisme always symbolises tolerance toward different kinds of thinking, which is very important in our world of various nations, religions, cultures and convictions. Traditionally, the Buddha has big ears. In the case of this sculpture the ears are like radar that want to catch the vibrations of the surrounding environment. The big head and thin neck is reminiscent of indigo children of aliens from outer space. The Buddha invites us to observe our everyday life and problems from the point of view of a three and a half metre-high "spirit giant".'

'Homo urbanus - homo sapiens?' vind ik wel een goeie titel, trouwens. Sluit weer mooi aan bij de zin die ik vanochtend in mijn mailbox vind van de redacteur/uitgever B. Bommeljé, die zich zorgen maakt over de-jeugd-van-tegenwoordig. 'Er komt een generatie hoger opgeleiden aan', zegt hij bezorgd, 'waarvan de horizon echt is beperkt tot nrc.next en Google – if you’re lucky –, en dan weten ze Google vaak niet eens goed te gebruiken.'

Homo urbanus - homo sapiens?

Geen opmerkingen: