donderdag 14 januari 2010

Deskundigheidsbevordering

De middagpauze breng ik door in mijn lievelingsbouwmarkt Hornbach te Zaandam-Zuid. Een aantal kwesties heb ik. In het kader van de deskundigheidsbevordering. Als een wand glimmend geverfd is, hoe kom ik erachter of lak is of iets anders? Die wanden zijn lila en roze, dat wil je niet. Als het inderdaad lak is, wat raadt u mij dan aan?

De medewerker zegt: 'Het kan heel goed glanzende latex zijn. Dat kun je vaststellen door er met aceton of thinner overheen te gaan. Als het oplost is het lak, als het plakkerig wordt is het latex. Daar kun je met gewone latex overheen. Als het lak is heb je de keuze: óf schuren, óf er met synthetische muurverf overheen. Die heb je van Flexa of van Alebastine ('renovatieverf'), dat kost ca 60 euro voor een blik voor 30 vierkante meter.' Het gaat dus om een wand van 6x2,2 en een van 4x2,2, dus dat kan uit een groot blik.

Het is hartstikke leuk bij de Hornbach. Voorlopig keer ik terug naar Amsterdam met een fles thinner en een setje verhuisfittingen. Eerst maar eens peertjes indraaien.

Geen opmerkingen: