maandag 11 januari 2010

Zing en Beleef Bach

Nieuwe hobby: tien maandagavonden Bach voor Beginners in de Koorzaal van het Concertgebouw onder de titel Zing en Beleef Bach. In mijn ziekteperiode was ik er - wandelend door de stad - op gestuit, meegesleept door de titel en de tekst: 'Op ontdekkingsreis door de wereld van Bach: zijn oratoria, cantates, motetten, liederen, missen en ook instrumentale muziek. Koorervaring of het kunnen lezen van het notenschrift is niet noodzakelijk.'

Dirigent Hans Veldhuizen (32) is een soort Arie Boomsma, een langharige christelijke jongeling. Hij studeerde in 1999 af aan het Utrechts Conservatorium. Op dit moment is hij docent muziek op een middelbare school en pianist van diverse gezelschappen. Tevens runt hij een bedrijfje in muziekeducatie.

Hij zingt goed, speelt goed piano, vertelt goed en is een goed dirigent, denk ik allemaal. We zijn allemaal beginners en tamelijk timide zangers. Ik ben niet zo trefzeker (meer), en de mevrouw naast mij pakt ook steeds de verkeerde toon. Zelf wil ik liefst een octaaf lager, maar wel meerdere alten zeggen in de pauze: ik denk dat ik maar bij de tenoren ga. Ik vrees dat hij ons niet tot onderstaande hoogte weet te slepen, maar hij doet het leuk.

Drie nummers proberen we deze eerste avond: Auf, auf! mein Herz, mit Freuden (BWV 441), Cantate 150: 'Nach dir, Herr, verlanget mich (BWV 150) en O grosse Lieb' uit de Johannes Passion (BWV 245). Uit onderstaand filmpje zingen we de passage Leite mich in deiner Wahrheit

Geen opmerkingen: