dinsdag 19 januari 2010

Twee dagen wachten

Vanwege de kwestie van de Parkeervergunning ga ik naar het Stadsdeel om mij over te laten schrijven. Dat is hoe dan ook Stap 1. Daarna zien we wel weer verder. Mij inschrijven voor een Parkeervergunnung te Zeeburg is op zich geen probleem, er is daar geen wachtlijst, maar als ik dat zo doe ben ik wel in één klap mijn parkeerrechten in de rest van de stad kwijt. En daarvoor heb ik niet vijf jaar op een vergunning in het Centrum gewacht. Als ik een Aanvraag doe, dan kan ik die rechten behouden. Maar om die Aanvraag te kunnen doen moet mijn verhuizing al wel bij de Gemeente doorgevoerd zijn.

Qua parkeervergunningen kom ik dan gedurende zes weken administratief gezien in een niemandsland terecht. Vanaf het moment dat ik de Aanvraag gedaan heb kan ik nog ongeveer zes weken in het Centrum blijven parkeren. Maar je weet het niet, je krijgt sinds een jaar geen brieven en bewijzen meer van Parkeerbeheer. Pardon, Cition. Het betekent dat ik na de verhuizing de auto nog circa drie weken aan de Amstel moet zetten. Wel op stand, dat dan weer wel. Op enig moment komt er een brief.

Het is een hele Daad, om naar het Stadsdeelkantoor te gaan en mij zomaar van het Centrum over te schrijven naar de Zeeburgerdijk, terwijl ik nog in de Jordaan woon. Het is zo definitief. Nu is er geen weg meer terug. Maar ach, het is de uitdaging dezer dagen nergens aan te tillen. Even geen emoties. Gewoon: paspoort mee, huurcontract, het is zo gepiept. En dan? Staat het nieuwe adres nu ook bij Parkeerbeheer - sorry, Cition - in het systeem? Of nog niet? Ben ik nu niet opeens mijn vergunning in het Centrum kwijt?

'Ik zou als ik u was even tien minuten wachten met naar Cition gaan,' adviseren ze bij het Stadsdeel, 'want zo snel is het Systeem niet. U kunt ook een Uittreksel uit het Bevolkingsregister meenemen, maar dat kost wel 11 euro.' Vorige week moest ik ook al een Uittreksel à 11 euro, mopper ik, een beetje knorrig van al die euro's die de portemonnee uit vliegen.

Maar inderdaad, een kwartier later bij Cition is de verhuizing nog niet verwerkt. Ik bel maar weer eens met het informatienummer van de Gemeente. Nee, zeggen ze, ik zou minstens twee dágen wachten. Dan heeft het Systeem die informatie hopelijk verwerkt.

Geen opmerkingen: