vrijdag 14 oktober 2011

'We Are The Coolest Panel of the BookFair

'Het moet niet teveel op vakantie gaan lijken', waarschuwt RoRo7. 'Zoals jij blogt, dan zien de mensen niet hoe hard wij werken.' Maar de artikelen die wij voor de website maken zijn voor mijn bloglezers toch niet interessant? Moet ik vertellen hoe ik de hele dag van hot naar haar loop, jan en alleman spreek en dan ook nog des nachts op de iPhone onderzoeksjournalistiek zit te bedrijven? Ik ben best trots op dat we even the talk of the town zijn. Dat gaat over de iBookstore, waar vanaf deze week Nederlandse boeken te vinden zijn. Wat ik hier in zo'n beetje zo'n slapeloze nacht uitgevonden heb.

Ik wil best een kleine  impressie geven van mijn Boeiende Werkleven. Bijvoorbeeld woon ik een panel bij over 'interactive publishing' met de oprichters/directeuren van de bedrijven 24symbols (uit Spanje), en de Duitse initiatieven BookRix, en Bilandia. Ze zetten zichzelf neer als ´the coolest panel’ van de Buchmesse. Zij zijn ook maar gewoon het zoveelste tafereel van vier heren op een podium, maar dat zien ze zelf niet.

Desalniettemin vind ik het wel interessant. 24symbols is Spaans, de eerste ‘Spotify‘ voor e-boeken, waar lezers op abonnementbasis e-boeken in the cloud kunnen lezen. BooxRix is een platform waar auteurs hun boeken en manuscripten kunnen uploaden en laten lezen en als e-book verkopen. Er staan 72.000 titels op en er zijn 330.000 leden. Bilandia is een internetboekwinkel en actieve community van actieve en betrokken lezers.

Volgens de heren zullen lezen en schrijven radicaal veranderen. Een auteur die eens per jaar een kant en klaar manuscript aflevert dat gemarket wordt als uitgeefconcept achterhaald is. Er zijn en komen nieuwe vormen van ’crowd reading’ en ’crowd writing’. Zij voorspellen dat social reading en social writing de hele systematiek van de boekindustrie op zijn kop gaan zetten. Het enthousiasme waarmee ze vertellen is bijzonder aanstekelijk.

Volgens hen hebben platforms als de hunne grote aantrekkingskracht niet alleen op beginnende auteurs, maar ook op schrijvers wier boeken niet meer te krijgen zijn. Wat deze coolest meneren vertellen sluit precies aan bij het verhaal dat Lulu Wang eergisteren vertelde over haar nieuwe manier van werken tijdens bij het panel over de Toekomst van het Boekenvak.

Toen ik na afloop haar uitgever daarover polste merkte ik dat die er een beetje laatdunkend over sprak. We zullen zien. Wij kunnen hier best eens een special over gaan maken met Lulu Wang op de cover. Dat kunnen wij. Ik heb Lulu Wangs kaartje. Bovendien is zij al een jaar mijn Friend op Facebook.

Geen opmerkingen: