zaterdag 10 november 2012

Sirop des chantres

Tot nu toe vind ik het wel lollig, mijn stemloosheid, zij duurt nu tien uur en ik fluister me een ongeluk. Je wordt toch wel benieuwd. 'Afonie' heet stemloosheid ook wel, en het kan wel dagen zo niet een week duren. Het is helemaal niet lollig, men moet rusten, niet fluisteren, binnenblijven, door de neus ademen en eucalyptusdampen snuiven. Maar mijn neus is verstopt en eucalyptusdampen heb ik niet in huis.

Behalve eenvoudige afonie, een ontsteking van de stembanden, bestaat er ook 'psychogene' afonie en 'dysfonie', waarbij het niet werken van de stembanden een psychologische oorzaak heeft. Help!

Er bestaat - lees ik ergens - een zangerssiroop - sirop des chantres - volgens eeuwenoud recept en al gebruikt door koorleden van de Sixtijnse Kapel, om me er weer bovenop te helpen.

Ondertussen vindt Bobby het wel rustig zo.

Geen opmerkingen: