maandag 26 augustus 2013

Leve de man van de ING

Ben benieuwd of het me lukt om het kort na te vertellen. Een kleine nachtmerrie die zo in het programma Kassa past. Een paar weken voor mijn vakantie kreeg ik op mijn bankrekening 288 euro bijgeschreven van een mij vreemd persoon. O, dacht ik. Wie is dat? Dat is vast niet voor mij. Moet ik dat terugstorten? Ik deed het niet.

Eind juli komt er een brief van de Klantenservice van de ING dat ik abusievelijk 288 euro gestort heb gekregen en of ik dat wel terug wil storten. Dat ze hopen dat ik het zal doen, zo niet dan moet ik weten dat ze wettelijk al mijn persoonlijke gegevens aan die persoon mogen gegeven. Dat lijkt me niets, ik zie al een stalker aan mijn deur en stort onmiddellijk die 288 euro terug.

De laatste dagen van mijn vakantie word ik gebombardeerd met mailtjes van ene Rutger die meldt dat hij thuis aan mijn deur is geweest, me gebeld heeft en via Facebook geprobeerd me te bereiken. Als ik die 288 euro nu niet terugstort dat hij dan Aangifte gaat doen. Ik schrijf hem terug dat ik dat al lang gedaan heb. Hij antwoordt dat hij dat nooit gehad had. 

Eenmaal thuisgekomen stuurde ik Rutger een scan van het afschrift met de overschrijving in kwestie. Hij woedend: 'Dat Is helemaal Mijn Nummer Niet!!!' Dus duik ik in de afschriften van de afgelopen twee maanden. Als je zoals ik vrijwel alles met de pin betaalt dan kun je je wel voorstellen hoe lang de maandelijkse lijst af- en bijschrijvingen is. Ergens blijkt dat die 288 euro op de rekening van Waternet terecht was gekomen. Hoe kan dat nou?

Weer uren later blijkt dat de medewerker van de Klantenservice die mij die brief had gestuurd daar abusievelijk een totaal verkeerd banknummer heeft genoteerd en wel dat van de firma Waternet. Daar kan ik ook niets aan doen, schrijf ik de gedupeerde. Ga maar naar de ING. Kijk: het is hun schuld. Zoals alles: met bijlage.

Weer wat speuren later vind ik een bijschrijving van de firma Waternet à raison van 288 euro onder vermelding van 'Restitutie Waterschapsbelasting'. Hoezo restitutie Waterschapsbelasting. Dat kan  geen toeval zijn. Ik maak het geld dus toch maar aan Rutger over en meld hem dat. Hij blijft antwoorden dat  hij het geld niet heeft ontvangen.

Vandaag op het werk word ik gebeld door Maarten, medewerker van de Klantenservice ING. Duizend maal excuses. Wat een toestand. 'Maar: ik heb het geld wéér overgemaakt', zeg ik, 'en Rutger  krijgt nog steeds niet. Ik weet zéker dat ik de opdracht heb gegeven en de tan-code ingevuld, maar de afschrijving staat ook nérgens op mijn rekening.' Maarten verbindt me door met de Helpdesk Internetbankieren. Daar blijkt de betaling geparkeerd te staan in een nooit eerder ontwaard mapje Geweigerde Betaaldopdrachten. Hoe kan dat nou weer? Deze medewerkster loodst mij er doorheen en maakt tussendoor ook nog even een nieuwe spaarrekening voor me aan.

Geen opmerkingen: