vrijdag 30 augustus 2013

Rajcica Klooster

Op Spotify vind ik geen 'liederen' maar wel een litanie van Divna, en ik moet onmiddellijk denken aan de logeerpartij in het Rajcica-klooster met het Sveta Georgi-kerkje bij Debar, waar de Vespers twee uur en de Lauden drie uur duurden. Gereciteer van de priester afgewisseld met polyfone zang.

Als ik die muziek hoor besluit ik een tekening van het kerkje te gaan maken. De kleuren doe ik uit mijn hoofd.

Zoekend naar de juiste spelling van de namen vind ik een filmpje over het klooster - waar al die jonge nonnen figureren met wie ik al die uren heb doorgebracht. Bijzonder dat ze zich al psalmenzingend laten filmen. Maar ja, ze hadden ook allemaal een mobiele telefoon onder het habijtje.

Op het filmpje zie ik dat er bij  het tekenen iets fout gegaan is: het dak van het kerkje was helemaal niet oranje, maar van donkergrijze leisteen. Dat moet dus even over. Tekening 1 is er nu niet meer.


Geen opmerkingen: