donderdag 8 augustus 2013

Turbo-folk

In het oude amfitheater van Ohrid is om 22 uur een optreden van een beroemde Macedonische zangeres en een brassband. Turbofolk schijnt dit genre te heten en zeer in zwang te zijn in heel voormalig Joegoslavië. Er zijn wel duizend mensen aanwezig. Groot feest, iedereen gaat los, volksdansend en wel. Wat leuk wat leuk wat leuk.

Het is muziekmaand in Ohrid, er zijn de meest uiteenlopende concerten. Morgenavond is er in de Sv. Sofia prachtige gewijde koormuziek. Ik hoorde het koor vandaag al oefenen. In die zin vallen we dus met de neus in de boter en is het haast jammer om verder te trekken.

Fantastische avond. Ik heb één keer in de stad een affiche voor dit optreden zien hangen, toen geen foto gemaakt en dus geen naam onthouden. Nu kan ik ze niet googelen. Ongetwijfeld komt dit op YouTube. Zoveel mensen die uitzinnnig zijn en opnamen maken. Helaas kan camera van mijn oeroude iPhone dit soort licht niet aan. Andere smartphones wel, zie ik om me heen.

Inmiddels de naam gevonden: Ljubojna.


Geen opmerkingen: