dinsdag 20 augustus 2013

Naar het klooster

Ik heb bepaalde ervaringen met en dus verwachtingen bij het fenomeen klooster. Je hebt - dacht ik - een eigen celletje waar je oneindig in je eigen sop mag gaarkoken, en daarnaast zijn er een stuk of zes gebedsdiensten van 's morgens heel vroeg tot een uur of negen aan toe en zijn er maaltijden. Je doet wat je kan. Lekker in je uppie.

Het is hier tamelijk populair om in kloosters te overnachten. Het beroemde Johannes de Doper-klooster waar we hopen te kunnen overnachten is inderdaad prachtig, maar vol. Het heeft geen plaats voor ons. Zo komen we terecht in het vrouwenklooster Sveti Giorgy bij Debar, waar - juist als wij arriveren om 16 uur - de Vespers zijn begonnen. We schuiven aan. 

Ik krijg een erwtensoepgroene bloemetjes-overrok aangereikt, omdat  mijn onderbenen blijkbaar te indecent zijn, maar de overrok is niets langer dan mijn eigen jurpje. Ik kan met de man niet communiceren en ik word ineens wildheet van woede omdat hij mij zo'n lelijke lap stof geeft.

Het kerkje is mooi en de zusters zingen prachtig maar wel erg lang. Hun Vespers duren maar liefst anderhalf uur. Heel indringend. Het heeft niet direct het rustgevende effect, dat ik had gehoopt.

De zusters zijn jong. Er is een oude priester die volgens mij aan het hoofd van het klooster staat. De zusters zijn gekleed in diverse lagen wapperende zwarte gewaden en sluiers. Warm! Na het het eten - direct na de Vespers - zijn ze heel druk en gezellig met elkaar in de prachtige tuin. Er zijn veel bezoekers, misschien is het familiebezoekdag. Er wordt gelachen, gehuild, omhelsd... De zusters hebben allemaal een mobieltje onder hun habijt, dat je niet hoort en dat blijkbaar trilt. Raar idee.

We kunnen blijven slapen. Maar wat blijkt bij het naar bed gaan om 20.15 uur? Niks geen individuele kamers! Bobby krijgt de mannenzaal, in zijn eentje, ik moet op de vrouwenzaal. Zo breng ik de nacht door met drie Poolse vrouwen, uit Krakow: leuk, jong, intellectueel. Vanwege het aan- en uitkleden in schemerlicht in avond en ochtend heeft het onbedoeld een beetje een David Hamilton-achtige sfeer.

De wekker gaat op 05.30u. De ochtenddienst is namelijk van van 06 tot 09u.

Geen opmerkingen: