Op enig moment, geen idee wanneer dat geschied is, schijn ik mij geabonneerd te hebben op het kwartaalblad 'Kunst & Cultuur', bedoeld voor Avro-leden. Vier nummers voor een tientje. Het valt tenslotte niet vanzelf in mijn brievenbus. Op de cover staat een prachtige afbeelding van een vroeg schilderij van Charley Toorop. Het is een portret van haar dochtertje Annetje. Het hangt momenteel in een grote Interbellum-tentoonstelling in een nieuw museum te Drachten, genaamd DR8888. Lijkt me leuk, zowel de tentoonstelling als Drachten. Help! Ga ik gaandeweg tot de doelgroep van de Avro horen?
Will vertelde laatst dat ze naar een gespreksavond bij het Humanstisch Verbond was geweest, over vitaal ouder worden, ofzo. Er waren mensen van 30 tot 70 op af gekomen. Opmerkelijk dat iemand van dertig zich aangesproken voelt door een titel Vitaal Ouder Worden. Maar opvallend was, vertelde Will, dat de meeste pensionado's er echt last van hadden dat ze niets meer te doen hadden, dat ze in die zin geen deel meer uitmaken van de maatschappij. Velen hebben kinderen en kleinkinderen, maar dat vult de dagen ook niet. Dus die mensen reizen zich suf, van uitje naar uitje. Als ik op mijn vrije dag maar een museum ga is het ook altijd druk met grijze mensen. Zij zijn de kurk van het culturele leven.
Het blad is heel luchtig, en biedt aanknopingspunt voor menig uitstapje op het gebied van beeldende kunst en muziek. Die voorstelling van Planet Earth met het Gelders Orkest die ik tussen kerst en Oud & Nieuw in het vreselijke Ziggdome bijwoonde en waarvan ik me afvroeg hoe al die tienduizenden mensen ervan af geweten hadden en ik niet, dat moet onder ander uit dit circuit komen. Het event circuit. Met geraffineerde marketingcampagnes worden de mensen hun huis uit gezogen, van evenement naar evenement. Wat een vreselijk idee. Nou ja, er zijn natuurlijk ergere dingen op de wereld dat gedrild cultuur bezoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten