zondag 2 februari 2014

Expeditie Geluk

Bij boekhandel Stevens te Hoofddorp kocht ik vorige week 'Expeditie Geluk. Een zoektocht naar zin en zen' van regisseur en filmmaker George Schouten. Hij werkt behalve voor de VPRO ook voor de Boeddhistische Omroep Stichting. (Bestaat die eigenlijk nog of is die overgeheven na de laatste bezuinigingsronde bij de Publieke Omroep, waarbij de religieuze omroepen het veld moesten ruimen?) Het omslag sluit alvast mooi aan bij mijn blog van afgelopen vrijdag met al die beeldjes van dikke lachende boeddha's te Naarden. 

Een vriendin van mij is geheel in de wereld van de Vipassana-medtatie verdwenen, heeft carrière, huis en het leven hier opgegeven. Ze reist alweer jaren ver weg van retraite naar retraite leeft, in boeddhistische centra te Nepal, Thailand, Birma, en Nederland. Ik probeer dat vriendelijk en goedmoedig en liefdevol te volgen maar raak er ook wel eens kriegel van, dat eeuwige gezit op een kussen, de desinteresse in de wereld buiten de boeddhistische gemeenschap, de in mijn ogen strenge leerregels. Een boek daarover van iemand die erin slaagt beide werelden te verenigen lijkt mij zinnig voor mij, zeker daar een actieve media-man het geschreven heeft én het uitgegeven is bij Nieuw Amsterdam. Dat zijn geen zwevers.

Hij schrijft over zijn ontmoetingen met en films over beroemde boeddhistische leraren, zoals de Dalai Lama, Bernie Glassman, Michael Toach, en Thich Nhat Hahn, en met bokser Lucia Rijker, over zijn Thaise vrouw Lee en hun (geadopteerde) zoontje Bernie, en over zij tiendaagse Vipassana-retraite in Belgie, waarbij je tien dagen lang zwijgt en tien uur per dag zit en wat hij daarbij beleeft. Heerlijk boek. Al die wijsheden zijn o zo wijs en ik kan ze nooit onthouden. Vriendelijk zijn is heel belangrijk, en je realiseren dat alles in het leven tijdelijk is, ook elke kwelling.

Ik koop wel vaker eens een spiritueel boek. De titel van het betreffende boek is doorgaans het vraagstuk dat op dat moment het meest leeft. Meestal lees ik een paar hoofdstukken en dan komen ze in de boekenkast in het kapelletje. Laatst heb ik er toen weggedaan, en dat was toch moeilijk kiezen.

Geen opmerkingen: