zondag 23 februari 2014

Telemann

In de Domkerk is élke zaterdagmiddag een klassiek concert en de toegang is een vrijwillige  bijdrage.  Liefst 5 euro per persoon. Dat doen ze al 40 jaar, 52 weken per jaar. Mooi is dat. Ik ben er nog nooit geweest maar nu ga ik. Het is hartstikke druk. Vogens mij zijn er wel 200 mensen. Allemaal grijze koppies. Het orkestje bestaat uit drie mannen en drie instrumenten: een viool, een vioncello en een klavecimbel. Ze spelen vooral Bach, maar ook een prachtige Sonate in G-moll van Georg Philip Telemann. 

Wat is dat toch mooi, zulk initiatief. Ook al lopen subsidies terug, er zijn altijd wel weer mensen die de dingen buiten de systemen om organiseren. Uit liefde. En bij 'vrijwillige bijdrage' geven de mensen best veel geld, zie ik. En wie het niet kan betalen heeft ook een mooie middag. Ja, daar houd ik van.

Er zit een beweeglijke praatgrage oude dame naast me. Vest uit, vest aan. Jas uit, jas aan. Het is koud en we wrijven onder Telemann gezellig samen onze bovenbenen warm.

Geen opmerkingen: