woensdag 16 maart 2016

Levenslessen

Laatst gaf ik iemand met wat jaren van turbulentie achter de rug had en nog niet helemaal weer op orde is dit boek 'Neem een geit' van Claudia de Breij. De Breij is op zoek naar levenslessen, en gaat bij oudere BN-ers op bezoek om hen te bevragen op hun levenslessen. Nu lees ik het als e-boek in Mofibo. Leuk boek, maar wil ik het hébben? 'Neem een geit' is het advies van een oude rabbi aan een ongelukkige man met te groot gezin en geen geld in een te klein huis. Daarmee verergerde je de situatie zo, dat het weer wégdoen van die geit dan voor een grote opluchting en verlichting zorgt. Als je een afspraak hebt gemaakt waar je eigenlijk geen puf voor hebt: de opluchting om die weer af te zeggen.

De Breij gaat naar Hanneke Groenteman, Hedy d'Ancona, Paul van Vliet, Nico ter Linden, Willeke Alberti en noem maar op. Het gaat over liefde en leven en kinderen en ouders en scheiden en is geestig en luchtig en goed geschreven. Ik kan er weinig van onthouden, daarvoor zou ik slow reading moeten doen, maar daarvoor is het net te geestig. De vragende partijen zijn twee maatschappelijk succesvolle vrouwen van veertig met twee zoontjes, ze gaan te rade bij zeventigers die iedereen uit de media kent, dus dat kleurt de levensvragen een beetje. Maar het is wel onderhoudend. Zorg na een scheiding dat je er ongeveer hetzelfde verhaal over hebt, dat vind ik wel een wijze les. 

Geen opmerkingen: