zaterdag 12 maart 2016

Springertuin

Van de week zag ik dat Springertuin Zuilen nieuwe vrijwilligers zoekt en dat ze vandaag na winterstop  weer beginnen. Die Springertuin is een ommuurde tuin bij het landhuis de Parel van Zuilen. Vroeger heette dat huis Daelwijk. Tien minuten lopen van huis. 

Het is een oude moestuin met een hele geschiedenis, ontwerpen door tuinarchitect Leonard Springer in 1911, een tijdgenoot van Zocher geloof ik. Deze tuin is een aantal jaren geleden maar net van de ondergang gered. Nu is het officieel een monument, beheerd door een Stichting en gerund door vrijwilligers. Al meerdere keren ben ik er langs en naar binnen gelopen, maar ik zag nooit iemand en ook geen informatie. Ik zie een mooie toekomst voor mezelf en deze tuin. 

Er zijn twee vrijwilligers met echt verstand van tuinieren, een die ook mede de leiding neemt, en een paar zielen die meehelpen. Die hun hart ophalen aan wekelijks een beetje wieden, snoeien, knippen en planten. Ze doen dat op zaterdagmiddagen van 15 tot 17 uur en het idee is het ook op de dinsdagavonden te gaan doen. Want het is behelst veel werk. Het lijk me hartstikke leuk. 

Geen opmerkingen: