Ik heb een etentje met hotemetoten in Hotel L'Europe te Amsterdam en wil met bus, trein en tram. Inchecken in de bus gaat probleemloos, maar uitchecken doet het niet. Bij geen van de apparaten. Dat ligt aan uw kaartje, zegt de chauffeuse. Grr. Ik wil iemand slaan.
Als je een probleem hebt met je OV-chipkaart dan kijken de mensen aan NS-servicebalies altijd of jij dom bent..
- Nee, ik kan de kaart ook niet lezen, stelt de juffrouw vast.
- Wat nu, vraag ik onthand.
- U kunt bij het servicenummer telefonisch een nieuwe kaart aanvragen.
- Kan dat niet bij u?
- Nee.
- Hoe lang gaat dat duren?
- Ongeveer een week.
- Maar ik moet nú naar Amsterdam.
- U kunt losse kaartjes kopen.
- Maar dat is hartstikke gedoe. En in de bus extra duur. Ik heb een kortingkaart. Is het een idee om een anonieme OV-chip/kaart te kopen?
- Dat kan. Dat kost €7,50 voor de kaart en u moet er minimaal 20€ op zetten.
- Dat is nooit genoeg, want nu heb ik geen korting. Ik moet op en neer naar Amsterdam met bus en trein en tram.
Gedwee betaal ik €37,50. Waarom eigenlijk, denk ik even later. Wat ben ik toch een brave angsthaas. Ik kan immers ook met een niet-werkende chipkaart reizen. En elke keer verbaasd zeggen: O, doet-ie het niet? Ik oefen het op de terugweg, en inderdaad. De buschauffeur zegt: 'Ik weet het ook niet. Ga maar mee.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten