woensdag 28 oktober 2020

Heilig

Eerdere jaren, misschien wel tien jaar geleden, ging ik om in een spirituele mood te komen heiligen tekenen. Iconen. Vrouwelijke heiligen, want op mannen met baarden heb ik het niet zo. Of engelen. Of Maria’s.

Er zijn hele mooie vrouwelijke heiligen te vinden bij de Oosters Orthodoxen. Ook koninginnentypes, kleurig getooid, rijk gedecoreerd, vorstinnen. De heilige Agia Theodora was zo’n type. Ze zijn te vinden op Pinterest, daar zoek ik dan eenvoudig naar ‘female saints’, en er zijn er héél veel.

Maar welke heilige spreekt mij aan en waarom? De naam? De datum? De tooi? De attributen? Nu zocht ik een heilige zonder hoofddoeken. En ook nog graag met grijs haar. Dat had ik laatst ook al bij het zoeken naar een nieuwe serie op Netflix, dat ik series zocht over vrouwen met grijs haar. Die zijn er ook niet veel. En dan nu een vrouwelijke heilige zonder sluier en/of met grijs haar en zo kwam ik uit op Heilige Maria van Egypte. En op Jeanne d’Arc. 

Geen opmerkingen: