donderdag 9 maart 2023

Archeologie

Voor de website van het Park doe ik een telefonisch interview met twee archeologen. Volgende week is er in het Museum daar een lezing in het kader van 25 jaar Leidsche Rijn, zo oud is die wijk nu. En de archeologen zijn in 1997 begonnen met graven. Dat het het grootste archeologische project van Nederland zou worden kon nu niemand bevroeden. De Romeinen hebben hier gezeten, er zijn schepen gevonden, zowel van de Romeinen als van de Vikingen, er stonden tientallen kastelen en vele boerderijen. Ik vind het altijd moeilijk om archeologie tot mij door te laten dringen. Potscherven. Wapens. Munten. Dus dit is mijn kans. Ik mag een half uur bellen. Vertel vertel. 

Zinnen die me triggeren: ‘Leidsche Rijn is samen met de Betuwelijn het grootste archeologische project van Nederland’. Betuwelijn? Is nooit tot me doorgedrongen. ‘In de binnenstad kun je als archeoloog kleine stukjes ontdekken, hier in Leidsche Rijn hebben we een beeld kunnen schetsen van een heel landschap hoe zich dat door de eeuwen heen ontwikkeld heeft.’

Geen opmerkingen: