dinsdag 5 augustus 2008

Rotte vis in Noord

Vroeg of laat zal ik weer uit het Centrum verhuizen. Als ik 's morgens door het Westerpark fiets denk ik dat ik daar zou kunnen gaan wonen, maar vorig weekend op de fiets naar het Kinselmeer leek me Noord - zo achter Schellingwoude - ook wel een optie. Tenslotte woonde ik ooit bij het Twiske, waar licht en lucht zo gewoon zijn. Frisse lucht. Het nieuws in Het Parool over de 'meur' van rotte vis te Noord komt daarom hard aan. Het is poetisch nieuwsbericht.

Twee mannen varen in een bootje tussen de treurwilgen, zonnetje erbij, over De Wieden in Noord. Een mooi zomers tafereel, op de meur van rotte vis en riool na dan. Want de mannen zijn van Waternet en ze scheppen duizenden dode vissen uit het water. In de nieuwbouwwijken langs de IJdoornlaan ruikt het naar open riool, al vanaf het weekend. 'Lekker werk, ja,' zegt Peter, de stuurman, met een sjekkie in de hand. 'Als je van vis houdt.' Honderden kilo dode vis hebben ze al uit het water gehaald en in tonnen gegooid, zo'n 65 kilo per ton. Peter: 'Karpers, snoeken, brasem, zeelt. Kijk anders zelf even in die tonnen. Kun je ze sorteren.'

Lees voor details en de afloop Het Parool.

Geen opmerkingen: