donderdag 25 maart 2010

Kardinaal

Breng in een gezelschap mensen die niet veel tv kijken en niet naar de radio luisteren de kwestie Simonis in. Zij hebben tot mijn verbazing het gesprek van de kardinaal met Pauw & Witteman en zijn uitspraak Wir Haben Es Nicht Gewusst geheel gemist. Ik had er wel naar zitten kijken, zeer verbaasd. 1100 meldingen van seksueel misbruik door geestelijken zijn er inmiddels binnengekomen, hoor ik op de radio.

Zelf had ik net iets te laat ingeschakeld en had ik net de gewraakte zinsnede gemist. Ik was in eerste instantie verbaasd dat Pauw & Witteman zo weinig van religieuze/spirituele/kerkelijke kwesties weten, er wel gasten over uitnodigen en helemaal niet het idee hebben dat ze zich wel eens zouden kunnen verdiepen. Hier ging het over onderscheid tussen de RK hiërarchie (met pausen, kardinalen, bisschoppen en priesters), en de 'religieuzen' die een heel ander systeem vormen, waar de bisschop weinig over te zeggen heeft.

Directeur van het Duitsland Instituut Ton Nijhuis zegt dat de uitdrukking 'wir haben es nicht gewusst' vandaag de dag voor huichelarij staat: 'Simonis zegt het heel bewust. Hij is zich bewust van de gevoeligheid van de uitdrukking die op de Holocaust in de Tweede Oorlog slaat. Waarschijnlijk is hij zich er minder bewust van dat de uitdrukking nu precies het tegenovergestelde betekent van de oorspronkelijke betekenis.'

Volgens Nijhuis wordt in Duitsland 'het niet geweten hebben' gekoppeld aan een 'actíef niet willen weten'. Hij vindt dat voor de kardinaal ook opgaan, 'want hij zegt wel dat hij in zijn tijd als bisschop minder dan tien gevallen van misbruik heeft meegemaakt. Dus hij wist het wel en had hij op zijn minst actief kunnen onderzoeken of het louter om incidenten ging of een algemener patroon. De term wordt nu louter nog schertsend gebruikt voor iets wat iemand heus wel weet maar dat niet wil weten.' Zo lees ik in mijn Parool.

Zelf had ik terwijl ik keek het gevoel dat hij wél tamelijk eerlijk is. Of in elk geval een man van zijn tijd en generatie is. Zaken als seksueel misbruik, incest, huiselijk geweld, kwamen volgens mij pas in de jaren zeventig, tachtig boven tafel. Vrouwen die die onderwerpen onder de aandacht brachten waren feministische hysterica's. Laat staan mannen. Zo gewoon als dat onderwerp nu is.

Geen opmerkingen: