donderdag 25 maart 2010

O donderdag!

Hani501 begint spontaan een versje op te zeggen. O, donderdag, o donderdag / o schoonste aller dagen / Des 's morgens nog een halve week / En 's middags nog twee dagen!!

Waar komt het vandaan? Na enig googelen vinden we Alie Engelfriet-Boogaard (geboren in 1920, een echte Rotterdamse) met spreuken die haar kinderen of kleinkinderen allemaal op internet zetten.

Oude mensen kunnen zulke onverwachte uitspraken doen. Wie heeft er niet een oma die de wonderlijkste uitspraken deed? Op Radio 3 heeft Giel Beelen 's morgen aan het eind ook altijd een persoon die een oude spreuk inbrengt.

Mijn eigen lievelingsspreuk (of eigenlijk is het een gebedje) is: 'Altijd lief te zijn voor and'ren / dat vergeet ik telkens weer./ 'k Wil niet boos of kribbig wezen./ Maak mij vriend'lijk. Help mij Heer)'. Ik wil er best meer op mijn repertoire.

1 opmerking:

Anoniem zei

Jas, mijn moeder... Zou nu over de 100 zijn.....