zaterdag 6 maart 2010

Voorpret

Het thema van het komende Boekenbal is geloof ik zwart-wit en oud-jong. Ik weet het niet zeker, want de toegangskaarten zijn niet aangekomen, die zijn ergens tussen Sloterdyke en Capelle blijven zweven. Maar het organiserend comité verzekert me dat ik naar binnen mag.

Met het Gala afgelopen november heb ik al mijn grenzen overschreden. Nu heb ik eigenlijk wel zin in een reprise. Op dus weer naar de vintage-winkel Giensch in de Voorstraat. De eigenares kijkt me vorsend aan, en ik vraag smekend: 'Hélp je me weer?' Ze herinnert me de Galajurk en de foto die ik stuurde van Bobby en mij in gala-tenue. Natuurlijk helpt ze me weer. Ze trekt alles uit de kast.

De hier afgebeelde jurk is niet de jurk die ik scoor hoor, maar die had het kunnen zijn. Ik trek alles aan wat Mirjam Giensch me aanreikt, maar ben wel kritisch. Deze gele rok die ik wil zit te strak.

Ze blijkt jarig, al haar winkelmeisjes komen taart brengen, en ze bemoeien zich behalve met elkaar ook allemaal met mij en met het Boekenbal. Een van de meisjes werkt bij de Literaire Boekhandel en mag misschíen naar het Boekenbal. Eerder deze week had ze ook al een klant voor het Boekenbal, vertelt ze, een vrouw van mijn postuur en mijn leeftijd (wie zou dat zijn?), maar die beweerde dat het voorschrift was: in het lang. Welnee, zeg ik, dat maakt toch niet uit.

Dan nog naar de Bijenkorf voor kousen. Ik trek de jurk en de schoenen uit het tasje en vraag aan de verkoopster: Help! Helpen doen verkoopsters graag. 'Wat een leuke jurk', zegt deze verkoopster. 'Waar heeft u die vandaan?' 'Bij Giensch', zeg ik. 'Ga naar Giensch!'

Als ik eenmaal geslaagd ben, sms ik Nieuwe Baas, die als mijn partner meegaat naar het Boekenbal: 'Heb jij al een jurk? Ik heb een jurk. Chanel-achtig, lichtblauw met zwarte rozen, op de knie. En een vosje.' Zij spoedt zich stante pede naar Laura Dolls.

PS: 'De dress code is Black Tie,' sms-t Vinnie laat op de avond. Ik schrik me dood. Heb ik dan mijn geld voor niets naar Giensch gebracht? 'Foutje?' sms ik verschrikt terug en hij wijst mij door naar Wikipedia, waar te lezen valt: 'Bij een gala is de dress-code ofwel 'White Tie' of 'Black Tie'. White Tie houdt in dat de heren in een rokkostuum komen en de dames in een lange avondjurk. Bij Black Tie komen de heren in een smoking en de dames in een korte of lange avondjurk, eventueel lange rok. Klein decolleté en halflange handschoenen. Tegenwoordig is White Tie vooral gangbaar in studentenkringen en Black Tie op andere gelegenheden.' Op het décolleteetje en de halflange handschoenen na is hoop ik mijn nieuwe jurk wèl goed. Ik weet het niet. Wat een gedoe!

Geen opmerkingen: