donderdag 22 september 2011

Heavenly Harmonies

Terwijl de dagelijkse politieke werkelijkheid weer een beetje tot mij begint door te dringen - hoe zou je de de discussies over de 'toon van Wilders' kunnen missen? -  luister ik in het huiskapelletje nog even naar de 'Heavenly Harmonies' van Hildegard von Bingen.

Op het altaartje plaats ik Mutti's foto bij. Straks een lijstje voor kopen. Probeer me voor te stellen waar ze nu is. Op de begraafplaats te Emmen? In onze huizen? Ziet zij mij in mijn kapelletje? Is ze al de 'hemel'? Of nog halverwege? Ik probeer me een voorstelling te maken van die hemel, waar zij volgens haar geloof naar toe ging. Met al die miljoenen, miljarden, andere gestorvenen. Kan ze Vati daar vinden? Herkennen ze elkaar? Zijn ze blij elkaar te zien? Zijn ze weer samen? Of heeft hij in die zestien jaar dat hij eerder ging dan zij een anders hemels liefje gevonden? Of speelt dat allemaal niet in de hemel?

Dit hemelse ballet op muziek van Hildegard van Bingen vind ik wel mooi. Het is een choreografie van ene Lesandre.

Geen opmerkingen: