donderdag 1 september 2011

Santa Lucia's

Een envelopje met heiligeplaatjes in de bus. Mirjam is in Venetië geweest, vooral naar de Biënnale, maar ook naar de kerk van Santa Lucia. Daar heeft ze, schrijft ze, een kaarsje gebrand voor mij en Mutti. Ook heeft ze allemaal heiligenplaatjes verzameld van Santa Lucia. Santa Lucia is beschermheilige van onder meer Venetië. Heel mooi en ontroerend. Dat zowel Mutti als ik Lucie heten, dat maakt het allemaal extra betekenisvol.

Mirjam schrijft erbij: 'Lucia heeft rode haren, lijkt het! Op sommige plaatjes zie je twee ogen in een schaaltje. Ze blijkt de patroonheilige te zijn tegen oogziekte. Op symbolisch niveau wel mooi, vind ik: ze draagt bij aan en helder zicht.'

Tekst op de achterkant van een van de plaatjes:
O gloriosa Santa Lucia, che alla professione della fede, associasti la gloria del martirio, ottienici di professare apertamente le verità del Vangelo e di camminare con fedeltà secondo gli insegnamenti del Salvatore.
O Vergine Siracusana, sii luce alla nostra vita e modello di ogni nostra azione, cosicché, dopo averti imitato qui in terra, possiamo, assieme a Te godere della visione del Signore.
Amen.

Ik op mijn beurt zoek maar een foto van het kerkje in kwestie. Binnenkort op bedevaart naar Venetië.

Geen opmerkingen: