donderdag 8 september 2011

Spiral Hill en Broken Cirkel

Ik heb dan wel een verhaallijn 'Emmen', maar nu Mutti daar niet meer is zal ik daar waarschijnlijk bijna nooit meer zijn. Terwijl er mooie dingen te beleven zijn, zoals het kunstwerk (in de categorie land art) Spiral Hill en Broken Cirkel bij de zandafgraving bij Emmerschans. Het kunstwerk bestaat nu 40 jaar en er is - te Emmen - een tentoonstelling met lezingen aan gewijd.

Aan die zandafgraving heb ik nog een heftige herinnering. Het was daar groot en diep en ver-weg-van-de-bewoonde-wereld en met drijfzand. Je mocht er nooit heen. Dus deed ik het tóch. Toen ben ik een keer in het drijfzand gezakt. Ik was er met mijn buurmeisje Annet en zij kon mij er ook niet uittrekken. De blinde paniek kan ik nòg in mijn systeem voelen, die werd onlangs nog aangewakkerdl toen ik op het Deense eiland Mon in de blubber zakte.

Het kunstwerk Spiral Hill en Broken Cirkel van Robert Smithson stamt uit de fameuze tentoonstelling 'Sonsbeek buiten de Perken' uit 1971. In een afgegraven deel van een zandgroeve in Emmerschans legde Smithson vlak bij elkaar een Spiral Hill aan en een Broken Cirkel.

Geen opmerkingen: