Op internet neus ik wat rond naar nieuwe Celica's. Als ik een nieuwe bolide neem moet hij airco en een trekhaak hebben. Al rondsurfend krijg je een beetje een idee. 5000 à 6000 euro. Slik. Overal in het land. Vooral in de uithoeken van het land. Deze fase heet bij Helweek dat je de opties visualiseert.
Dan bel ik Rikus. Ja, zegt Rikus, er is niks meer aan te doen. 'Een nieuwe deur wordt veel duurder dan de dagwaarde van je auto. Als er een taxateur langskomt wordt hij total loss verklaard. De dagwaarde is als je geluk hebt misschien nog 1000 euro, maar dan komt de taxateur van de tegenpartij de schade opnemen en er zitten zoveel butsen en schrammen op de lak dat van je dagwaarde weinig tot niets overblijft. Als je dit verhaal op de verzekering van de tegenpartij gaat proberen te verhalen, dan wordt dat een heel gedoe en ik weet zeker: je zult weinig tot niets krijgen. Ik ken die taxateurs. Ze gaan met de camera langs je auto en maken van elke buts en kras een foto.'
Wel heeft hij de deur weer zo opgekalefaterd dat hij voorlopig weer dicht kan en zelfs ook open. Ik kan ik er nog wel even in rijden. Kosten: 240 euro. Hij heeft me erg gematst, zegt hij. Hij is er veel langer mee bezig geweest. Dat zegt hij altijd.
Moet ik nu op zoek naar een nieuwe auto? Of gewoon weer door in deze met gedeukte gebutste ontwrichte deur?
Conclusie het nadeel van in een ouwe bak rijden is dit. Als iemand bij jou schade aanricht kun je ervan uitgaan dat je niets terug krijgt. Rikus rekent voor dat de dagwaarde van een nieuwe auto na het eerste jaar 25% keldert, en daarna 10% - van de nieuwwaarde. Na 9 jaar is om die zin een auto vrijwel niets meer waard.
In onderhoud zijn de kosten aan een oude en een nieuwe auto ongeveer gelijk. Bij een ouwe bak is je instap veel lager. Dit was/is het risico. Maar als je butsen accepteert kun je ook gewoon doorrijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten