zaterdag 30 augustus 2014

Zhang Xiaogang

Dagje met de trein naar Rotterdam om het nieuwe station, de nieuwe Donner en het aloude Museum Boijmans van Beuningen te bezoeken. En om te slenteren. 

In Boijmans ben ik het meest geboeid door de tentoonstelling Focus Beijing, waar een selectie Chinese kunst hangt uit de verzameling van het echtpaar De Heus. Ik had al eens eerder een tentoonstelling uit hun selectie gezien in het Singer Museum te Laren. Dit werk is van Zhang Xiaogang.

Ik herinner me ineens dat ik juist die dag mijn allereerste post op Facebook zette. Ik plaatste een volstrekt vervreemdende foto van deze kunstenaar, van een oude-mannetjes-achtig babyportret van Mao, met van die veel te grote indringende ogen. Ik kon niet benoemen waarom ik die foto zo intrigerend vond en niet bedenken wat ik bij die post moest schrijven. Het zat me niet lekker en na een uur of wat heb ik die foto weer verwijderd. De mensen zouden misschien wel denken dat ik gek geworden was. Nu is hier een hele zaal aan hem gewijd. En de poster.

Geen opmerkingen: