zondag 4 februari 2018

De waterwegen des levens

Siemen Dijkstra, Oranjekanaal, 2004
Bobby is ruim een maand vrij nu. Hij gaat allemaal dingen doen waar hij het afgelopen jaar niet aan toe is gekomen. Zoals maritieme plaatjes boven onze ‘bar’ die ‘Het Kleine Café aan de Haven’ gaat heten. Hij brengt natuurlijk allerlei Maassluizer en Rotterdamse waterbeelden in. En ik heb Emmen, Groningen en Amsterdam voor de maritieme inbreng.

Ik herinner me ineens dat ik dit thema al eerder behandeld heb. Dat ik zei dat ik  ook de wateren van mijn leven een plekje wilde geven, ook al kom ik uit Zuid-Oost Drenthe. Daar had je niet veel water dan het Zandmeertje en het Oranjekanaal. Maar er was wel water, gingen we naar Zeeland op vakantie. En toen naar Vlieland en had je de jaarlijkse oversteek van Harlingen naar Vlieland. 

Vervolgens kreeg ik te Groningen de Ebbingebrug, het Van Starkenborgkanaal en het Reitdiep. De oversteek van Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Toen ik in Bos & Lommer woonde de Wiegbrug over de Kostverlorenvaart. Toen ik Amsterdam-Noord woonde de pont over het IJ, het Noordhollandsch Kanaal. Het Twiske. In de Jordaan de Prinsengracht, de Looiersgracht, de Lauriergracht en welke gracht niet. En in Oost de Zeeburgerdijk, het Amsterdamrijnkanaal, de Oranjesluizen, het IJmeer. De vakantie aan zee bij Travemunde, naar Borkum, de oversteek van IJmuiden naar Newcastle. De oversteek van Kiel naar Göteborg, de vakantie aan de Zweedse scherenkust. En dan heb ik het nog niet eens over de vele vakanties ooit naar Griekenland, naar Kroatië, Montenegro. Wat een boel maritieme beelden. Het wandje is veel te klein! 



Geen opmerkingen: