Voor de meeste van mijn vriendinnen en zussen ben ik een digi-expert, maar zelf voel ik mij steeds meer een digibeet worden. Volgens mij ligt het helemaal niet aan mij, maar grotendeels aan de klantonvriendelijkse digi-services.
Ik háát het als ik niet even kunt bellen. En als wel, dat je dan zo'n bandje krijgt met de mededeling dat het ook online kan, alvorens je een medewerker aan de lijn krijgt die ook eest zegt dat het via de site kan of via de app. Ik krijg er enorm uitstelgedrag van. Want alles kan ook best nog volgende week. Terwijl het veel beter is het meteen te doen, dan is het opgelost, over en uit. Dan is bet uit je hoofd.
Vandaag maak ik een lijstje Things-To-Do-Today. Dat deed ik vroeger op het werk ook. Dat werkt goed. En een krul als het klaar is. En klusje voor klusje: niet alles tegelijk en door elkaar gaan doen want uiteindelijk werkt dat averechts. Zo heb ik de HOVO waar ik een cursus ga doen, die begint volgende week en ik heb nog steeds geen bericht over waar het plaatsvindt. Zij mailen terug dat ik binnenkort een mail krijg waar het is. Waarom niet meteen even zeggen waar het is?
Dan heb ik het Dans Centrum waar ik eerst maar eens een maand (nog steeds op proef) wil, maar je kunt je daar alleen ínschrijven met een account en een machtiging voor eindeloos maar doorbetalen. Dat wil ik niet. Ik zou me dan meteen weer kunnen uitschrijven via MijnDCU, schrijft een medewerkster behulpzaam. Maar ik heb nog geen wachtwoord voor 'Mijn'DCU', dat maken ze geloof ik handmatig aan. Dat komt. Vasthouden dit lijntje.
Het is ook omdat ik wat vergeetachtiger word dat ik de dingen graag meteen wil afronden. En dat lukt vaak niet. En dan kun je bijna nooit even iemand bellen. Alleen mailen. En dan krijg je een standaardmail terug dat ze binnen drie dagen zullen antwoorden. Dan moet je alles steeds onthouden. Maar op maandagochtend gaan er vast medewerkers vol goede zin aan het werk.
En dan hebben we de pensioenen. Ik ben zo iemand die haar leven lang de pensioenpapieren in een ordner heeft gepleurd en verder weinig idee. Diverse pensioenfondsen. Zie door de bomen het bos niet. Ik krijg voortdurend mails en brieven en dan moet ik via DiGiD inloggen en dan kan ik documenten niet vinden. Ik kan de ene pensioenverzekeraar niet van de andere onderscheiden. Achmea is geloof ik ook Interpolis. Enfin. Vorige week had ik alle formulieren dacht ik per mail én per PostNL gestuurd, omdat ik reden had om te twijfelen dat de mail niet aangekomen was. Die zat namelijk niet in mijn mapje Verzonden Items. Nu krijg ik weer een mailtje dat er één bladzijde ontbreekt, namelijk op welke datum het pensioen moet ingaan. Volgens mij heb ik dat al tien keer doorgegeven aan alle fondsen. Moet ik weer die site in en op, die anders is ingericht dan ze in de mail beschrijven.
|
Maar ik houd vol. Ik loop niet weg. Ik ga door tot ik alle Things To Do Today heb gedaan. En ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak van deze onrust is dat overal balies en medewerkers zijn wegbezuinigd en veel sites heel klantonvriendelijk zijn opgezet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten