zondag 7 januari 2024

Dance

Dit schilderij zie ik op Facebook. Ik bewaar het plaatje voor dit blog en ben meteen het bericht weer kwijt, dus de naam van de kunstenaar moet ik schuldig blijven. Bulgaars geloof ik.  

De Bayrische Freundin vroeg een tijdje geleden of ik misschien meeging naar Grieks rijdansen. Er woont een grote Griekse gemeenschap in Utrecht en op zondagmiddag doen ze volksdansen. Griekse dansgroep Pigasos. Maar elke zondag wil ik niet. Toch houdt het me bezig. Want de nieuwe gym op dinsdagavond vind ik niet zo leuk, en ik zou wel wat anders willen. Misschien is volksdans wel wat. 

Als kind volksdansten we in de lange zomervakanties op camping Stortemelk op Vlieland. Ik genoot daar erg van. Zo democratisch is het. Iedereen mag meedoen. De Syriërs doen het ook. Die dansen ‘dabke’, sns op straat. Daar doen vooral jongeren aan mee. Mijn Buurman in Zeeburg had een tweede huis in Frankrijk en hij volksdanste daar veel. 

Dus terwijl ik nog altijd uitziek op de bank doe ik onderzoek. In Utrecht zijn er drie mogelijkheden voor volksdansen. Op woensdagavond in Lunetten, op maandagavond in Oost, en op donderdagochtend in Overvecht. Er is ook nog een dansschool aan de Hereweg waar je al dansend aan ’Dansconditie 60+’ kunt doen, maar daar is een wachtlijst. Ik moest maar eens wat gaan proefdraaien.

Je hebt ook het fenomeen ‘sacred dance’, dat is meer spiritueel dansen. Dat doen ze in de remonstrantse kerk en ook waar ik zing in Bilthoven. Dat lijkt me ook fijn, maar ik griezel er ook een beetje van. 

Geen opmerkingen: