donderdag 18 januari 2024

Kiemvaasje

Laatst kocht ik bij Lidl twee eetrijpe avocado's (die daar ook echt eetrijp zijn, in tegenstelling tot die van de AH, die altijd keihard zijn) en ineens had ik zin om een avocado te gaan kweken. Ik vind dat een mooi gezicht. Leek me ingewikkeld, ik had beelden van cocktailprikkers, maar ik vond een site van een dame die haarfijn alle bezwaren wegneemt: Mama Botanica. 

Volgens haar is het allemaal héél gemakkelijk. Fase 1 is 48 uur de pitten in een bakje water. Fase 2 is de pitten van de bruine schil ontdoen, in een stukje keukenpapier rollen, dat nat maken en dan in een plastic zakje. Dan wachten tot-ie gaat ontkiemen. Wel opletten dat het keukenpapier vochtig blijft. Als er een wortelscheut uit komt (erg wisselend hoe lang dat duurt) leg je de pit op een kiemschaaltje of kiemvaasje. Fase 1 en Fase 2 heb ik gehad. Nu moet ik op zoek naar een 'kiemvaasje' . Die zouden bij Dille&Kamille te koop zijn.




Geen opmerkingen: