maandag 15 januari 2024

Maestro

Ik kijk graag naar het programma 'Maestro' op zondagavond.  Een wedstrijd over welke BN-er in  ca acht weken zich kan  ontwikkelen tot de beste dirigent. Ik geloof dat er met mij 2 miljoen mensen kijken. In het begin vind ik het altijd lastig om er in komen omdat ik zeker de helft van de BN-ers helemaal niet ken. Maar nu zijn er nog maar drie over: rockzangeres Frederique Spigt, actrice Tjitske Reinga en zanger/presentator Chris Zegers. Die laatste is geloof ik de beste. Hij is héél ambitieus. Tjitske wil heel graag, maar heeft niet genoeg talent. Frederique Spigt gaat soms goed en soms helemaal niet. Nu heb ik net een heel kritisch stuk gelezen in Trouw uit 2019, hoe vreselijk dit format is, dat ze  de indruk wekken dat elke amateur dit complexe vak in vijf weken kan leren. Dat het allemaal opgeklopte lol is en dat mensen alleen maar kijken om de deelnemers te zien afgaan, dat het nauwelijks over de muziek gaat.

Artikel in Trouw:
https://www.trouw.nl/cultuur-media/de-misleidende-boodschap-van-maestro-dirigeren-dat-is-een-koud-kunstje~bd988008/

Geen opmerkingen: