maandag 15 augustus 2022

De tuin

Wat ben ik blij als ik het vannacht hoor regenen. Het was wel voorspeld: hier en daar een bui, maar dat moet je dan maar net treffen dat-ie jóu treft. Want ik zie er toch een beetje tegenop: hoe zal de volkstuin eraan toe zijn? De groenten, het onkruid, het gazonnetje, de bloeiende struiken, het fruit. Een tuinbuurman heeft in die weken mijn ‘akkertje’ begieterd, maar zal de rest totaal uitgedroogd zijn?

De droogte blijkt nogal mee te vallen. En dat kan niet alleen dat regen uitje van vannacht zijn. Een explosie van onkruid bij de groentebed nee, maar na een uur wieden en dan staan die er weer acceptabel bij. Dan de takken van de braam en de druif afknippen waar je steeds tegenaan loopt, en de brandnetels die weer opgekomen. Bramen oogsten. Dat zijn er heel veel. Dan een uur het ‘gazon’ - dat alles behalve gazon is - knippen. Dat is teveel voor één dag dus morgen verder. 

Laatst heb ik een reprimande gehad van het Bestuurslid Groen, dat je geen tuinafval in de bosjes mag gooien. Dat wist ik natuurlijk wel, dus nu vul ik maar vuilniszakken als de compost-bak vol is. En die gooi ik thuis in de afvalcontainer.

Qua bloemen is er veel uitgebloeid, maar er is toch ook nog nieuwe bloei. Het zijn allemaal bloemen die ik wel ken, maar niet de namen. 

Voorlopig geoogst: vier grote bieten, uitgeschoten rode sla, en bramen. Binnenkort te oogsten: enorme andijvie, uitgeschoten paksoi, een joekel van een pompoen, druiven. En voor nu: thuis de bieten koken en een receptje zoeken voor de bramen. Ik lijk wel een kruidenvrouwtje.

Recept Bramensaus:

Geen opmerkingen: