donderdag 25 augustus 2022

Grantchester (2)

Met een medekoorlid bespreek ik in het café hoe we zo zonder arbeidsinvulling van de dag de hete dagen doorkomen. Mensen met banen hebben vaak gekoelde kantoren. ‘s Ochtends vroeg opstaan en actief zijn en ‘s middags naar binnen met de ramen en gordijnen dicht. Zij gaat ook taakjes doen als gordijnen wassen. Ik op mijn beurt ga nu op het heetst van de dag met de ramen en de gordijnen dicht serie kijken. 

Dat is geen straf, want wat een prachtige serie: Grantchester. Ik heb ‘m voor mijn vakantie geloof ik al eens genoemd, en nu ben ik doorgegaan. Zes seizoenen heb ik gezien, en er is geloof ik al een zevende gemaakt. Een politieman en een dominee in een Engels dorp eind jaren vijftig. Alle maatschappelijke vraagstukken komen aan de orde: klasse- en standsverschillen, seksualiteit, gedwongen adoptie, de oorlog, homoseksualiteit. Na drie seizoenen komt er een nieuwe dominee Will. De hulpdominee Leonard. een nicht als een kathedraal, hele lieve jongen. De strenge rechtlijnige huishoudster Sylvia die dol is op haar dominees. Het is  de tijd dat homoseksualiteit nog in het wetboek van strafrecht stond. Leonard komt zelfs in het gevang. Echt een heerlijke serie.

Terugkijken op NPO Plus:

Geen opmerkingen: