woensdag 17 oktober 2012

Altijd wat

Vandaag is het de dag van de APK-keuring en winterbanden. De garagehouder belt, met een grafstem. 'Mevrouw! De koppeling is kapot. De handrem is rechtsachter kapot. Winterbanden zijn er niet in de maat van uw bolide. Ik kan wel iets verzinnen met andere velgen erin.' 

Volgens mij vindt hij dat ik maar een nieuwere en een gangbaarder auto moet nemen. Hoe duur is het in totaal, vraag ik. '€ 1800', antwoordt hij, 'en dan heb ik alles heel erg naar beneden afgerond.'  Hoe erg is erg. Normaal is de reperatie bij de APK + onderhoudsbeurt ook minstens € 1000. 

En dat telefoongesprek voer ik terwijl ik tegen de wind in over de Utrechtsebrug fiets. En zo moet ik een besluit nemen. Ik haal diep adem en zeg: Doe maar. het gaat wel dagen duren, zegt-ie. Vóór het weekend heb ik de bolide niet terug.

Er is altijd wat. Ook als ik een nieuwere auto had was de APK met onderhoudsbeurt elke keer zo'n € 1000. Een nieuwe tweedehandse auto kost al gauw € 7000.

Geen opmerkingen: