maandag 8 oktober 2012

The answer to everything

Leuk op maandagmorgen 09 uur op de Buchmesse, die eigenlijk pas woensdag begint. De toegang is op de woensdagochtend overvol mensen en bewaking. Een soort hel waar je uit de S-bahn stappend in getrokken wordt. Nu is die ingang helemaal onbewaakt. Je kan gewoon doorlopen. Ik ben de enige in de lange gangen. Wel rijden er buiten tientallen vrachtwagens af en aan, die zijn voor de standbouwers. Het nostalgische Danspaleis wordt opgebouwd, waar altijd (literaire) voordrachten worden gehouden. Twee jaar geleden hoorde ik er Anselm Grün.

Vandaag ga ik op cursus. Ik ben veel te vroeg. Ze zijn hier niet gespeend van zelfbewustzijn. De slogans zijn altijd goed - vervolgens vallen de sprekers vaak weer tegen, maar soit. Je kan er in die zin wel wat van leren. Dat het vak op haar kop staat en dat niemand de weg meer weet valt aan de affiches niet af te lezen. En ik ga al die lessen aan mijn lieve lezers overdragen zodra ik vanavond of morgenvroeg ergens een oplader heb gevonden. Nee, niet hier, op een andere site.

Geen opmerkingen: