zondag 21 oktober 2012

'Hobby'

Met Hani501 heb ik ineens tegen middernacht een hele sms-dialoog over hobby's danwel passies danwel obsessies. De dag kan nog zo grijs zijn, als je er goeie plaatjes bij maakt of een blog-aflevering schrijft, dan lijkt het opeens allemaal een stuk boeiender, zo concluderen wij.

Zo zie ik op haar blog een verse fotoserie van Chick & Chucky op zeiltocht. Was het leuk? vraag ik. Het was een grijze dag, zegt ze. Ik op mijn beurt heb weer geisha's getekend. Het is zó verslavend, want het wordt steeds - onverwacht - zo leuk, dat ik nu inmiddels mijn halve retraite aan het schilderen ben. Deze tekening heeft toch minstens vier uur gekost, het is echt arbeid. Die ik dan niet aan de verbinding met de natuur heb besteed, terwijl dat de kans van mijn leven is hier. Misschien heb ik daar straks nog net een uurtje voor.

Hobby, stellen wij vast, is een taboe-woord voor OSM. We willen wat ons in zijn ban houdt graag wat hoger en dieper benoemen. Ja, beaamt Hani501 per sms: 'Een passie. Een levensles. Een oefening. Een experiment. Beeldvocabulaire opbouw.'

Én voor het leuk, voegt ze er gelukkig aan toe. Ja, inderdaad. Én voor het leuk. Welterusten!

Geen opmerkingen: