dinsdag 16 oktober 2012

Zwarte billen en borsten

Nu ik toch in Eye ben kan ik ook wel naar de film. De film 'Alleen maar nette mensen' naar het boek van Robert Vuijsje draait. Hij is gisteren met de dood bedreigd, las ik op Nu.nl, omdat Surinamers er cliché afgebeeld zouden zijn. Het gaat over een joodse jongen uit Amsterdam-Zuid die droomt van voluptueuze Surinaamse vrouwen met enorme billen en borsten en in Bijlmer in zeven sloten tegelijk loopt. Er zitten zo einde middag veel gepensioneerden in de zaal. Wat doen die hier? Vraag je je af. Wat doe ik hier? Maar het is een grappige film.

Na afloop ga ik bij Reenske langs, die helemaal into boeddhisme is - en nooit (meer) naar een film als deze zou gaan. We vertellen voorzichtig wat, en we komen gelukkig traditiegetrouw al gauw los. Dus ik vertel van mijn uitwijk naar het Eye met als toetje deze wonderlijke film. Is-ie plat, vraagt ze een beetje afwerend. Nou nee, zeg ik, hij is eigenlijk heel grappig. Sommige mensen hébben dat nu eenmaal, dat ze op dikke negerinnen vallen. Zo heeft iedereen wát. Daar kunnen we het over eens zijn.

Ik geloof dat we erin slagen de veranderingen te leren accepteren en overbruggen. 

Geen opmerkingen: