zaterdag 26 januari 2013

De kennismaking

Zwager4 doet ook een speechje. Hij onthult dat hij vóór hij mijn Zus4 leerde kennen uit de familie míj al kende. Dat klopt, we zaten op dezelfde studentenvereniging. Het was 1975. Hij voegt er snel aan toe dat daar verder geen smeuïge verhalen over te vertellen zijn, dat wij elkaar eens in de zoveel tijd gedichten voorlazen in café De Drie Gezusters op de Grote Markt in Groningen. ('Jaja!' roept iemand uit de zaal).

We waren natuurlijk arme studenten en hadden geen geld voor dichtbundels. We leenden ze van de bibliotheek en schreven de mooiste over, eerst voor onszelf en dan weer voor elkaar over. Dat deed ik niet alleen met hém, maar ook met mijn studievriendin Marg. Poëzie was denk ik onze kennismaking met de diepe bewegingen van de menselijke ziel. De psychologie. Dit gedicht van de Antwerpse dichter Gust Gils had ik voor hem overgeschreven. Mooi dat hij het nog heeft en voorleest!

De kennismaking

en, vroeg de huisvriend
aan het langgetrouwde paar
vertel eens, hoe hebben jullie elkaar
eigenlijk leren kennen ?

helemaal niet, antwoordde de vrouw

we hebben wel geprobeerd, maar zoiets
is niet haalbaar,
beaamde haar echtgenoot.

Uit: Een handvol ingewanden, De Bezige Bij, 1977

Geen opmerkingen: