zondag 27 januari 2013

Spleen

Het is echt een dag zijn om een mooie wandeling te maken in Gods Vrije Natuur, maar helaas: de dooi is ingetreden en het regent. Ik ben mijn beide nieuwe boeken vergeten mee te nemen en lig me nu onnoemlijk te vervelen.

De goede verstaander weet het meteen: dat is is een verwijzing naar het gedicht 'Spleen' van Godfried Bomans. Ik ken ook lang niet alles maar las graag light verse. Maar wie van mijn lieve lezertjes leest/kent nog poëzie? Gisteren vroeg Neef Kwek aan zijn moeder hoe het kon dat Oom Teun (88 jaar, oud-leraar Nederlands) zomaar een gedicht van Goethe uit zijn hoofd kon citeren.  

Spleen

Ik zit me voor het vensterraam
Onnoemlijk te vervelen
Ik zou dat ik twee hondjes was
Dan kon ik samen spelen.

Het poëzie lezen is bij mij in de loop der jaren helaas ook enorm afgenomen. Wel heb ik in december weer de Poëziekalender 2013 aangeschaft, maar ik ervaar er dit jaar weinig Aha-Erlebnis bij.  

Geen opmerkingen: