zaterdag 31 januari 2015

Brillen

Mijn bril is op. Zowel het montuur als de glazen. Een half jaar geleden heb ik me ook al in het brillengebeuren gestort, nadat ik op een feestje een randloze bril van een medegast gepast had. Maar toen kwam ik er niet uit. Als ik hoopvol iemand meenam voor advies, dan zei die bij elke mogelijke keuze peinzend: Ja, dat kán...

Ik kwam toen ook bij de nieuwe brillenfirma Eyes & More terecht, die nog goedkoper zijn dan de  . En geen ingewikkelde opties en sommen naderhand. Eerste bril  €165, tweede en volgende bril €82,50. Ze adverteren niet, zeggen, dat maakt hem zoveel goedkoper. Mijn huidige bril was €600. Voor dat bedrag kun je bij deze firma wel 5 brillen kopen!

Qua monturen ben ik er nu snel uit. Beide modellen die ik een half jaar geleden al had uitgezocht. Een randloze en een lichtere hoornen dan ik nu heb. Ik neem er gewoon twéé, als ik niet kan kiezen.

Als ze mijn ogen gaan meten stellen ze vast dat ze inderdaad nogal achteruit zijn gegaan en adviseren ze naast de gewone multifocale bril voor op straat ook een multifocale léésbril. En een multifocale zonnebril. En voor ik het weet ligt er een bakje met 5 brillen voor mij gereed. En als de werkgever één vergoedt en ik 100 euro terugkrijg van de verzekering kom ik uit op 300 euro voor 5 brillen, nog steeds maar de helft van mijn ene RayBan van de opticien, zegt de verkoper.

Is dit mijn keuze of laat ik me hier regelrecht in kletsen door gewiekste verkopers? Pas als ze zeggen dat ik 5 geweldige brillen uitgezocht heb en dat ik een bijzonder goeie smaak heb, word ik een beetje achterdochtig en vlucht ik maar even naar buiten.

Geen opmerkingen: