Eind oktober na de retraite waar we iconenmediatatie hadden gedaan kocht ik het boek Women Saints, 305 Daily Readings. De vrouw die die meditatie leidde had allemaal plaatjes van mannen met baarden en ik wilde liever ook wat keus uit vrouwelijke heiligen.
Ik hoopte dat er in dat boek per Saint een of meerdere iconen en levensbeschrijvingen afgebeeld zouden zijn, maar helaas, dat was niet zo. Ik houd erg van iconen, maar met het fenomeen heiligen ben ik niet zo vertrouwd. Ze zijn geïnstitutionaliseerde voorbeelden, inspiratiebronnen, denk ik. Veel levensbeschrijvingen van heiligen gaan over martelaarschap of over kluizenaarschap, niet het soort voorbeeld war ik me meteen aan spiegel. Maar toch intrigeert het.
Ik hoopte dat er in dat boek per Saint een of meerdere iconen en levensbeschrijvingen afgebeeld zouden zijn, maar helaas, dat was niet zo. Ik houd erg van iconen, maar met het fenomeen heiligen ben ik niet zo vertrouwd. Ze zijn geïnstitutionaliseerde voorbeelden, inspiratiebronnen, denk ik. Veel levensbeschrijvingen van heiligen gaan over martelaarschap of over kluizenaarschap, niet het soort voorbeeld war ik me meteen aan spiegel. Maar toch intrigeert het.
De heiligen zijn in dit boek gesorteerd op datum. Elke heilige heeft een naamdag. Vandaag is het de naamdag van de heilige Xenia van St. Petersburg. Zij leefde in de 18e eeuw en was getrouwd met een rijke militair, die het leven liet toen zij 26 was. Toen ging zij op straat leven met zijn jas aan, zij droeg zijn naam, en zij gaf al zijn bezittingen weg aan de armen. Ze had ook voorspellende gaven. Wonderlijke verhalen, die hagiografieën. Waarom en door wie zij heilig is verklaard? En wat wij vervolgens daarmee moeten? Op de iPad ga ik dan plaatjes van de heiligen zoeken. Zo heeft iedreen haar tijdverdrijf.
Bij de iconenmeditatie werd je uitgenodigd te benoemen wat je ziet en waardoor de icoon je treft. Dat is zo op het eerste gezicht de sneeuw, dat iemand vrijwillig haar huis verlaat om buiten op straat te gaan leven. Hú! Koud! Blijkbaar was haar huis haar huis niet meer toen haar man er niet meer was, en zocht ze een andere invulling? She was a fool for Christ, zegt het boek, en die waren erg populair bij de Russisch Orthodoxen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten