maandag 13 september 2021

De wasmachines des levens

De kapotte wasmachine is natuurlijk wel weer meteen een avontuur. Bobby wil er ook nog even naar kijken en die doet de halve zaterdag in de herhaling wat ik de halve vrijdag ook al gedaan heb. Hij is beter in staat te benoemen wat het probleem is. Het water pompt niet weg. Gelukkig mag ik de was die nog in de machine zit bij de buurvrouw brengen. Bobby laat ondertussen de machine leeglopen, reinigt het filter en meer zulks constructiefs.

Maar dan, een monteur. Wie? Wat? Ik mail wat bekenden om te vragen of zij ervaring hebben met wasmachinereparatie. Zo ook de straat-app. Een buurman biedt aan te helpen. Op internet staan talloze witgoedmonteurs die allemaal de hemel beloven. Het zijn van die landelijke centrales die met lokale monteurs werken. Bobby is de mening toegedaan dat we het best via AEG een monteur kunnen bestellen, maar daar kan een monteur pas na de 27e. Ik mag ondertussen wel bij Zus3 wassen, maar toch heb ik liever de eigen machine gemaakt. 

Je hebt het er niet vaak over, maar de wasmachine is toch een belangrijk ding in ons bestaan. Als je degene bent die de was doet. Ik kocht mijn huidige in 2011, toen was mijn Miele was kapot. Ik had een Miele-('Er is geen betere')-monteur laten komen. Het bleek een fout te zijn die vaker bij het type (bovenlader) voorkwam. Maar ik moest wel 87 euro aan hem betalen. Dat geld zou ik terugkrijgen als ik een nieuwe Miele kocht.

Ik kocht uiteindelijk een nieuwe AEG-bovenlader bij de Expert aan de Utrechtsestraat. 


Geen opmerkingen: