Ik stuit op dit plaatje op Facebook. Hoe ze in de algoritmen mij gevonden hebben. Tekst erbij: 'Het is nooit te laat om toe te geven dat dat snelwegen in de stad een fout zijn die je kunt fixen.'
In mijn leven heb ik er een paar van meegemaakt. Het Museumplein in Amsterdam dat van een snelweg een parkeergarage en daarop een enorm groot grasveld werd. Dat gras was in eerste instantie een probleem, dat wilde niet groeien, maar nu is het al tientallen jaren een fantastische open ruimte midden in een propvolle stad. En dan heb singels van Utrecht die ooit gedempt en geasfalteerd werden en de afgelopen jaren weer uitgegraven en een park. Binnenkort komt er een knip in de route en kun je helemaal niet meer langs de Carharijnesingel van Noordwest naar Oost.
En nu zijn ze dan bezig met die ‘Westelijke boulevard’ bij ons in Utrecht noordwest. Ik snap niet dat mensen daar bezwaar tegen hebben. Zouden ze dit in Rotterdam langs de Maas niet ook kunnen doen?
Lees in Het Parool dat ze in Amsterdam nu ook de stadssnelwegen Weesperstraat en de Valkenburgerstraat gaan versmallen en vergroenen. Goedzo. Ik weet er nog een: de route vanuit de Piet Heintunnel achter de Centraal Station langs. Het zijn voor automobilisten heel handige routes, weet ik uit ervaring, dat mag best een beetje ingedamd worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten