woensdag 21 september 2022

Vrouw en Paard

Hani501 is jarig en ze hebben ‘Men Clinic’ in hun bak. Dat betekent dat er de hele middag koetsiers in opleiding hier komen rijden en gecoacht worden door Udo. Een voor een komen ze aanrijden met hun koetsjes, aanhangwagens en paarden. Ze hebben tuig en borstels mee. De koetsiers in opleiding zijn bijna allemaal dames. Sommigen hebben al diploma’s, anderen in het geheel nog niet. Hani501 heeft onlangs diploma L gehaald en gaat nu voor diploma M. Ze doet het heel goed. Toen ik haar een jaar of wat geleden zag mennen deed ze dat nog met een gespannen strak bekkie, maar nu zie je haar genieten.

Hani501 is altijd leergierig geweest. Toen ik haar leerde kennen in 1977 of daaromtrent zat ze op gitaarles, begin jaren tachtig ging ze eerst op Turkse les en toen op zangles. Daarna weet ik het even niet. Fotografie. Meubelmaken. En nu dus paarden.

Gisteren was ik in Zeist alwaar ik bij de boekhandel een cadeau voor haar ging kopen. ‘Heeft u een fotoboek over paarden. Liefst over mennen?’ Ze hebben daar een goeie natuur-hoek weet ik nog van ooit. Je kunt je de prachtigste paardenboeken voorstellen, markt genoeg zou je zeggen, maar nee. De verkoopster heeft deze vraag nog nooit gehad. Uiteindelijk leidt ze me naar de kinderboeken afdeling alwaar een geïllustreerd boek getiteld Alles over paarden. Nou doet u dat dan maar.

Terwijl Hani501 en Inge zich met het mennen en de menners bemoeien verzorg ik een deel van de catering. Udo heeft straks pauze van 18 tot 18.30. Dan krijgt hij warm eten. We gaan voor een traybake met chipolataworstjes. En een toetje met zelfgemaakte bramensaus.

Geen opmerkingen: