donderdag 10 december 2009

Kinderbijbels

nrc next heeft een artikel over kinderbijbels. Hoeveel er in Nederland in de loop der jaren wel niet zijn gemaakt, in het verleden en ondanks de ontkerstening van onze samenleving nog stééds. Aanleiding is een proefschrift hierover, uitgegeven bij uitgeverij Verloren, en er is ook een tentoonstelling over in het Comenius Museum te Naarden.

Mijn oog valt erop door de plaatjes erbij die een diepe herinnering in mij raken. Deze is getekend door ene Alie Evers. Wij hadden thuis ik geloof drie kinderbijbels: een oude uit mijn moeders jeugd, met plakplaatjes, een van Anne de Vries met tekeningen van ik meen C. Jetses, en nog een met eenvoudige verhalen voor kleine kinderen. Dat moet deze geweest zijn. Volgens de krant verbeeldt dit plaatje aartsvader Abraham als kind en komt-ie uit Bijbelse verhalen voor jonge kinderen door D.A.Cramer-Schaap uit 1957. Mijn eigen geboortejaar. Ik denk dat wij dat boek hadden. Ga het onmiddellijk morgen onderzoeken. Ik houd van die plaatjes.

- Het artikel in NRC

Geen opmerkingen: