vrijdag 18 december 2009

OV-chip

De trein van 09.23 uur heeft als ik op het station aankom 25 minuten vertraging, staat op de borden te lezen. Ik bel en Hani501 staat inderdaad nog op Amstel te kleumen. Heb ik - terwijl de omroepster galmt welke ritten allemaal uitgevallen zijn - alle tijd van de wereld om de ongemakken van de OV-chipkaart verder te onderzoeken en hopelijk ongedaan te maken. Daar heb ik ineens een half uur voor. Over de OV-chipkaart heb ik nog niet geschreven, maar ik ben van plan om met de tijd mee te gaan. Dat ik er steeds tegenop zie moet mij niet beletten. Dit is weer een kwestie van 'Doorzwemmen Jantje!'

Mijn kortingkaart (met OV-chip-icoon) had ik in oktober al opgeladen via de oplader in onze Albert Heijn - tot mijn verrassing eigenlijk zonder problemen - en hij bevalt in bus en tram in Amsterdam eigenlijk best goed. Maar nu dus de trein. De OV-chip werkt niet zomaar in de trein. Je moet hem op het station (laten) activeren. Van de week ben ik al naar twee NS-stations geweest, in de hoop dat ik het door een vriendelijk personage kon láten doen, maar noch de info-balie noch de kaartverkoop wil me helpen. 'Gaat u maar naar de kaartverkoop'. 'Dat moet u zelf op internet doen.'

Zal er niet te veel over uitwijden, maar daar moet je kiezen of je Eerste of Tweede Klasse reist. Wat moeten reizigers die dat van het moment af laten hangen? Twee chipkaarten? Een voor Eerste Klasse en een voor Tweede Klasse? Verder koos ik 'automatisch opladen' als optie, vanuit de veronderstelling dat ik dan niets meer hoef te doen en dat alles nu vanzelf gaat. Niet dus. Eerst moet ik de keuzes die ik op internet gemaakt heb effectueren aan zo'n kaartjesautomaat, en dat kan natuurlijk alleen bij automaten die ertoe bereid zijn, maar verder is het volstrekt onduidelijk. Vooral ook hoe ik aan een bonnetje kan komen in het geval ik een reis wil declareren.

Tegen de tijd dat Hani501 in Utrecht arriveert en wij samen verder naar Nijmegen proberen af te reizen ('Bij gebrek aan machinst gaat deze trein voorlopig niet rijden', wordt omgeroepen) vertelt zij dat al dat OV-gedoe van mij niet zo nodig was omdat de OV-chip nog niet te gebruiken is in de trein, omdat hij de korting van de Kortingkaart nog niet verwerkt. Gelukkig is er veel kerstverlichting op Utrecht CS.

Geen opmerkingen: